@byggsandra – en brobyggare som inspirerar

Regnet öste ner utanför fönstret och det var en av höstens första riktiga ruskväder. Jag skulle ringa @byggsandra, eller  Sandra Mobaraki som hon heter, för en telefonintervju. Bara efter några minuter med Sandra i luren så flödade energi och hon lyste upp höstregnet med sitt otroligt engagemang, driv och det jag kallar för riktig passion.

Sandra började som butikssäljare på en av de stora byggvarukedja och på så sätt, som hon själv uttrycker det, gjorde slumpen att hon kom in i byggbranschen. Hon gick ifrån att vara butikssäljare till att driva projekt och att utveckla tjänster inom samma kedja. 

De samlade erfarenheterna och insikterna som hon fått under sin tid gjorde att hon i augusti 2018 drog igång @byggsandra och när jag frågar om varför så får jag följande tre anledningar till svar; 

Konkreta handlingar måste börja synas.

  1. Hon möttes ofta av kommentaren “Du ser inte ut att jobba inom Bygg”
  2. Hon såg väldigt få kvinnor i branschen och hittade inga att dela erfarenheter och utmaningar med 
  3. Och just för att hon brinner för hur man kan förenkla relationen mellan hantverkare och privatpersoner och förenkla köp

@byggsandra tog riktig fart när hon fick möjlighet att medverka i Nyhetsmorgon som en neutral part och då hon själv har bakgrund inom affärsutveckling och marknadsföring och vet hur viktigt det är att bygga varumärket så har hon fortsatt jobba hårt med att sätta in @byggsandra i olika engagemang och olika initiativ för att långsiktigt bygga varumärket.

Vad eller vem är då @byggsandra?

Hon är en inspiratör, inte en expert. Hon vill inspirera fler uppstickare att ta sig in i branschen och ta med sig fler innovativa idéer i en traditionell bransch. Hon är en länk, en bro, för att få in mer innovation i en av, vad hon tycker, Sveriges viktigaste och dessutom coolaste branscher. 

Från tanke till att faktiskt agera

När jag frågar om vilka utmaningar hon ser i branschen strömmar det ur henne och främst ser hon att kompetensförsörjningen är en stor utmaning för branschen och hon vill att branschen måste stråla mer samman och jobba på branschgivarvarumärket. 

– Det är många saker som diskuteras. Det är mycket prat om mångfald, jämställdhet och digitalisering, men väldigt lite handlingskraft. Beslutsfattarna i branschen, de vi hittar i styrelserummen och i företagen med stora marknadsandelar, behöver gå från tanke till att faktiskt agera. Mycket prat och lite handlingskraft. Från tanke till att faktiskt agera. Konkreta handlingar måste börja synas, säger @byggsandra med eftertryck.

Hon fortsätter – Många säger att byggindustrin är mansdominerad, traditionell och konservativ. Det är delvis fördomar men inte helt sant, för det finns ju plats för en sån som jag, @byggsandra. 

Många möjligheter till förändring

Sandra påpekar att det finns många möjligheter att förändra och att hon tror det är helt rätt tid nu för att driva projekt som leder till förändring. Sveriges Byggindustrier tillsammans med sina medlemsföretag driver många bra saker, till exempel är ett där hon själv är delaktig, “Vägen till en optimal byggprocess”, som är ett pilotprojekt för att se vad som kan göras tillsammans och göra det enklare att sälja hantverkartjänster. Precis en sådan sak som @byggsandra brinner extra mycket för.

@byggsandra brinner för många saker och har ett stort antal saker inom ett brett spektra på gång. Hon jobbar med alltifrån att skriva en barnbok “@byggsandra och den magiska hjälmen” till att driva ”Styrgrupp ung bostadspolitik” tillsammans med Alexandra Sandberg från Carrus nätverket*.

#byggbranschenskvinnor

Den 8 mars i år, på internationella kvinnodagen, så drog @byggsandra igång ett upprop på Instagram med #byggbranschenskvinnor och bad kvinnor berätta om vad dom gör i byggbranschen och varför de älskar branschen. Den 14 maj hade nätverket en första träff och det kom 14 stycken. I augusti körde de en andra träff och då kom tre gånger så många, 46 stycken. Nu har de två till möten inplanerade, den 20 november i Stockholm och den 28 november i Göteborg och de har redan över hundra anmälningar. Och detta trots att eventen hittills endast marknadsfört sig i @byggsandras egna kanaler – Instagram och LinkedIn.

Vad har framtiden att ge?

Jag avslutar intervjun med att ställa frågan, vad händer i framtiden och @byggsandra bubblar på extra mycket. Hon strävar bland annat efter att få med @byggsandra i en TV produktion som förändrar den bild som samhället har av hantverkare. Ytterligare vill hon vill skapa någon typ av plattform där alla innovativa idéer och startups kan få hjälp att kom in och förändra branschen. En plattform med fokus på digitalisering, mångfald, jämställdhet och enkelhet. Och där @byggsandra är en länk in.

Jag tycker det är extra uppskattade att träffa någon som har samma energi och drivkraft att förändra byggbranschen som vi på Kontrollbolaget och jag ser fram emot att att följa @byggsandra´s resa.

Pernilla, Kontrollbolaget


* Carrus Network is an organisation with the mission to connect all ambitious youths around 16-24 years olds with each other who likes to network about how they and the world is moving forward with the technology.

Källa: Nätverkets sida på Facebook

Text: Pernilla Lundin, Kontrollbolaget

Bild: Johanna Javén


Läs även: SVENSK BYGGBRANSCH : ByggSandra om #Byggbranschenskvinnor – “Det finns en stor vilja att förändra”